Sáp a Sárrét tanodája nevet kapta intézményünk, amely 2011.09.15.-ig működhet Uniós és hazai támogatással.
A SZIMPÁTIA ALAPÍTVÁNY (Püspökladány) a kedvezményezett, felügyeli a tanoda szakmai és pénzügyi feladatait.
2009-ben az OKM által meghirdetett, a TÁMOP 3.3.5 pályázat kiírása szerint, az országban akkor már lezárult, de jól működött tanodákhoz hasonlóan, újabbak kaphattak lehetőséget.
Ekkor döntöttünk úgy, hogy mi is esélyt kínálunk a hozzánk 26 km-re levő Sáp község roma és nem roma, de halmozottan hátrányos családok gyermekeinek.
A pályázatot megnyertük, így öt középiskolában és két a sápi általános iskolában tanító kollega, továbbá egy szociális munkás összehangolt munkája révén megkezdhettük a tanoda működtetését. A Hajdú-Bihar megyei Munkaügyi Központ támogatásával egy 4 órás közmunkás segíti oktató-nevelő munkánkat. A tanodánk a halmozottan hátrányos helytetű általános iskolás diákok továbbtanulási és társadalmi beilleszkedési esélyeit szeretné javítani a tanórán kívül szervezett foglalkozások segítségével.
A program fő célja az iskolai lemorzsolódás csökkentése és a továbbtanulási utak
megerősítése a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók körében.
A tanoda a gyerekek- és szüleik által, saját elhatározásból választott tanulást segítő és menedzselő családias, a résztvevők személyes oktatási igényeihez messzemenőkig alkalmazkodó forma.
Egy nyitott, kirekesztésektől mentes, befogadó légkör biztosítása, amely elősegíti a személyiség szabad kibontakozását és a készségfejlesztést, ezáltal növelve a formális iskolai keretekbe történő integrálódás esélyét. A tanodában, tanulás, felzárkóztatás, egyéni fejlesztés, szabadidő hasznos eltöltése és identitás megerősítése történik. Célunk, a továbbtanulás irányába terelni a tanulókat.
A tanodát 30 fő felső tagozatos tanulóval indítottuk, 10 tanuló tartalék listán szerepel.
A tanoda épületét Sáp község Önkormányzata biztosítja.
A tanoda a hét 5 napján, délutánonként minimum 3 órát tart nyitva és szükség szerint hét végén is.
A fejlesztő foglalkozások zavartalan, megvalósításához szükséges eszközök rendelkezésre állnak, (pl. 6fő/1 számítógép). A személyi feltételeket magasan képzett pedagógusok-szakemberek biztosítják. 2 fő elvégezte a „Tanoda fenntartói” képzést is (az EDUCATIO KHT. Esélyegyenlőség Igazgatóságának támogatásával)
A tanulás, továbbá az egyéni és kiscsoportos foglalkozás után, a tanulók minden alkalommal uzsonnával zárják a napot.
A helyi általános iskolával nagyon jó kapcsolat alakult ki. Igyekszünk egymás munkáját segíteni, a tanulók fejlődése érdekében.
A tanoda működésével, céljaival a helyi kisebbségi önkormányzat is egyetért.
A legfontosabb cél a tanulás eredményes támogatása, a pályázatban részt vevő gyermekek középfokú oktatási intézményben való továbbtanulás esélyének növelése.
A tanoda szolgáltatása hatékonyan hozzájárulhat a tanulók iskolai előmenetelének és későbbi munkaerő-piaci esélyeinek javításához.
A tanodai feladatok elvégzésével elérhetjük, hogy a nevelés-oktatás igazodik a tanulóhoz, és ez azt is jelenti, hogy igazodik ahhoz a közeghez, amelynek a tanuló részese.